Att sälja
Vi förstår värdet av din e-handel
E-handelsföretag är mer sofistikerade än vanliga verksamheter. Vi ser till att du får de bästa villkoren när du säljer din e-handel.
En trygg försäljningsprocess
Vi tar hand om allt det praktiska, juridiska och tekniska, så att du kan fortsätta fokusera på din verksamhet.
Så fungerar det
För e-handlare
Är du e-handlare kan du annonsera och nå ut till alla inom e-handelsbranschen via Ehandel.se och vårt nätverk av intresserade köpare. Ta hand om försäljningen själv eller anlita oss så hjälper vi dig.
För företagsmäklare
Är du företagsmäklare och har uppdrag att sälja en e-handelsverksamhet kan du samarbeta med oss och nå ut till hela e-handelsbranschen via Ehandel.se och vårt nätverk av intresserade köpare.
Vill du veta när någon är intresserad av din e-handel?
Vi får kontinuerligt förfrågningar från intressenter som vill investera i eller förvärva e-handelsverksamheter. Vill du veta när någon är intresserad av en e-handel som matchar din?
Att tänka på vid en försäljning
Varför sälja?
Det kan finnas många skäl till att man vill sälja en e-handelsverksamhet. Om du själv köpt e-handeln och det enda syftet är att få ut så mycket som möjligt är målet tydligt. Om du startat och byggt upp företaget kan det vara utmanande att sälja det man skapat och extra viktigt att det blir rätt köpare. Det är alltid klokt att vara säker på varför man vill sälja och vad målet med försäljningen är. Vi hjälper dig att diskutera fram syfte, mål och en tydlig plan för försäljningen.
Värdering
Värderingen är utgångspunkten för affären när du och köparna börjar dialogen och därför behöver du ha en egen uppfattning om värdet av det du säljer. Att värdera en verksamhet är en mix av olika variabler där t ex bolagets ekonomi, tillgångar, marknadsposition, kompetens och framtidsutsikter spelar in. För e-handelsverksamheter behöver man titta på fler variabler för att få fram en värdering. Vi hjälper dig att ta fram en marknadsmässig värdering av din e-handel.
Att välja köpare
De intressenter som uppfyller en rimlig del av kriterierna får grundläggande information och möjlighet att återkomma om man är intresserad att gå vidare i processen. Vi hjälper dig att samla in intressenterna och tar en aktiv roll i informationsinhämtning, urval och i de följande dialogerna med utvalda intressenter.
Är allt på plats?
Innan man startar försäljningen är det viktigt att ha ordning och reda på all dokumentation kring bolaget. Det behövs en bra företagspresentation och ekonomin behöver vara städad och väl dokumenterad. Finns det personal är det alltid en viktig del i en försäljning. Extra viktigt när det gäller e-handelsverksamheter är marknadsföring, teknik, lager och alla de viktiga nyckeltalen (KPI:er). Vi hjälper dig att ta fram allt som behövs inför försäljningen.
Marknadsföring
Marknadsföringen av din e-handelsverksamhet är en väldigt viktig del för att nå ut till alla de potentiella köparna. Vi hjälper dig att nå ut till hela e-handelsbranschen via ett exklusivt samarbete med Ehandel.se och marknadsför även via Bolagsplatsen och LinkedIn. Vi har även ett eget unikt register med intresserade köpare och investerare som vi kontaktar när det finns en match.
Förhandling och avtal
När det finns en aktuell köpare kan det bli aktuellt med en s.k. "DD - due diligence", d v s en genomlysning av verksamheten och ofta en förhandling. Det är viktigt att du får tid att driva verksamheten under säljprocessen som ofta kan ta tid. Vi hjälper dig med DD-arbetet och allt du behöver för att genomföra förhandling och avtal. Tillsammans utgår vi från försäljningsplanen. Du tar besluten och vi är din erfarna rådgivare som vill att du ska göra en bra affär.